Etterretningssjefen venter mer GPS-jamming fra russerne i årene fremover

JAMMING: Plansjen viser hvordan Russland, ifølge Etteretningstjenesten, påvirket navigasjonssignalene GPS i Finnmark, samtidig med NATOs storøvelse sør i Norge høsten 2018.

JAMMING: Plansjen viser hvordan Russland, ifølge Etteretningstjenesten, påvirket navigasjonssignalene GPS i Finnmark, samtidig med NATOs storøvelse sør i Norge høsten 2018. Foto:

– Jamming er ikke bare en utfordring for militær øvingsaktivitet, men også en trussel mot sivil luftfart. Det sa sjef for Etterretningstjenesten, generalløytnant Morten Haga Lunde, i dag. Og han legger til at de venter mer jamming mot Norge i åra framover.

DEL

(iFinnmark) Fremmede land er den største utfordringen mot Norge og norsk sikkerhet, fastslår Etteretningstjenesten.

Det sa sjef for Etterretningstjenesten, generalløytnant Morten Haga Lunde, da han mandag formiddag la fram tjenesten sin årlige Fokus-rapport.

I rapporten greier de ut om de største truslene mot Norge, norske interesser og norsk sikkerhet for tiden. Og den største nåværende etterretningstrusselen kommer fra fremmede statsmakter.

– Trusselen er størst fra Kina og Russland, sier Lunde.

Og han mener at i vårt nordligste fylke, vil man oppleve mer elektronisk jamming fra russernes side.

– «Jamming» gir særlig grunn til bekymring

RAPPORT OM TRUSLER: Sjef for Etterretningstjenesten, Morten Haga Lunde (til høyre), leverer Fokus-rapporten til forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

RAPPORT OM TRUSLER: Sjef for Etterretningstjenesten, Morten Haga Lunde (til høyre), leverer Fokus-rapporten til forsvarsminister Frank Bakke-Jensen. Foto:

– Under NATO-øvelsen Trident Juncture 18 utplasserte Russland overflatefartøy og patruljerte med overvåkningsfly i øvingsområdet. Samtidig demonstrerte de sin egen militære evne med strategiske flyginger i Norskehavet og skarpskyting utenfor Finnmarkskysten. «Jamming» gir særlig grunn til bekymring. Under øvelsen ble det registrert flere tilfeller av GPS-utfall som påvirket norsk og alliert luftfart. Slik jamming representerer også en trussel mot sivil luftfart så vel som helse- og polititjenester i fredstid, står det i Fokus-rapporten som ble presentert i dag.

GPS-jamming ved grensa

Torsdag 10. januar i år ble det registrert forstyrrelser i GPS-signalene nær grensen til Russland og Kolahalvøya.

Barents Observer var første mediet som meldte om dette.

Luftfartstilsynet varslet flytrafikken i området, men var ikke bekymret for flysikkerheten, ettersom det finnes alternative navigasjonssystemer.

I andre sammenhenger kan derimot GPS-blokkering eller -forstyrrelser få alvorlige konsekvenser, for eksempel når nødetatene rykker ut.

– Politibiler og andre enheter bruker GPS-navigasjon. Forrige vinter klarte vi å redde livet til en savnet person fordi han utløste GPS-nødsenderen sin. Uten GPS-signalet ville vi ikke vært i stand til å finne ham i den tunge snøen, forteller politimester Ellen Katrine Hætta i Finnmark.

Stammet fra Kolahalvøya

FLYTTET UTSTYR: Slik ble et russisk jammesystem flyttet i forkant av NATO-øvelsen Trident Juncture.

FLYTTET UTSTYR: Slik ble et russisk jammesystem flyttet i forkant av NATO-øvelsen Trident Juncture. Foto:

 

I november i fjor bekreftet forsvarsministeren overfor Barents Observer at GPS-jammingen stammet fra Kolahalvøya. Russland har imidlertid benektet alle anklager. Ambassaden i Oslo har ikke svart på spørsmål fra nettavisen om hvor GPS-jammingen kom fra.

Politisjef Hætta sier at kontoret hennes har tatt opp spørsmål rundt GPS-jammingen i møter med det russiske sikkerhetspolitiet FSB.

FSB svarte at de ville undersøke saken.

Under den store Nato-øvelsen Trident Junction i Norge på tampen av fjoråret var det flere tilfeller av jamming.

Avisa Nordland skrev den andre uka i november 2018 at denne uka hadde flere passasjerfly i Finnmark mistet GPS-signal i luftrommet fra Kirkenes til Lyngen i Troms. Årsaken knyttes til russiske militærøvelser.

– Vi har grunn til å tro at dette kan være knyttet til militære øvelser utenfor Norges grenser, sa Luftfartstilsynet til The Barents Observer.

Jammet under egen øvelse

Aldrimer.no og The Independent Barents Observer (BO) har tidligere omtalt lignende problemer i september 2017. Flere ganger i løpet av en ukes tid forsvant GPS-signalene flere steder i Finnmark og særlig Øst-Finnmark.

Problemene sammenfalt med den store, russiske militærøvelsen Zapad.

– Dette tyder på at de har utstyr til jamming stående i grenseområdene, og ikke bare fikk det opp til Zapad, sier BO-redaktør Thomas Nilsen til iFinnmark.

Ifølge Aldrimer.no var jammingen i høst tema under minst ett møte bak lukkede dører i Regjeringens sikkerhetsutvalg (RSU).

Thomas Nilsen, redaktør The Independent Barents Observer.

Thomas Nilsen, redaktør The Independent Barents Observer. Foto:

Disse møtene er omfattet med betydelig hemmelighold og er den aller viktigste arenaen for drøfting av de mest sensitive sakene knyttet til rikets sikkerhet, ifølge Aldrimer.no.

Luftfartstilsynet har underrettet både flyselskapene som har rutefly i områdene, samt Avinor om signal-forstyrrelsene. Både SAS og Norwegian flyr daglige ruter til Kirkenes og Alta, mens Widerøe har en rekke småfly som flyr de mindre flyplassene langs kysten i Finnmark.

Pressesjef Lina Lindegaard i Widerøe bekrefter at et av deres fly mistet GPS-signalene i starten av denne uken, men understreker at pilotene har alternative prosedyrer i slike tilfeller.

Fly på vei inn Høybuktmoen utenfor Kirkenes, få kilometer fra Russland, varslet om bortfall av GPS-signaler onsdag 14. mars 2018. Avinor omtalte hendelsen som «jamming» og sier flyene landet problemfritt ved hjelp av andre navigasjonssystemer.

Artikkeltags