(iFinnmark)

Widerøe gikk denne uken ut med pressemelding om at de var skuffet over statsbudsjettet og varsler kutt i rutenettet.

– Vi vil nå gå igjennom vårt tilbud og vurdere hvilke ruter som må reduseres samt hvilke destinasjoner som vil kuttes fra Widerøe-kartet. Widerøe vil komme tilbake til dette så snart dette er klart. Dette vil sannsynligvis ta noen uker, skriver selskapet i en pressemelding.

Jeg vil tro at sympatien for «stakkars Widerøe» er heller laber i Finnmark. På én måned har Widerøe nemlig hatt 149 kanselleringer, kan iFinnmark avsløre.

– Skandale, sier ordfører i Porsanger, Aina Borch. – Fullstendig uakseptabelt sier hovedutvalgsleder i Finnmark fylke, Geir Ove Bakken.

Porsanger-ordfører Borch sier man aldri kan vite om det viktige flyet man skal ta, går eller ikke. Og slik har det faktisk vært den siste tiden.

Sak for iFinnmark-abonnenter: Widerøe har hatt 149 kanselleringer i Finnmark på én måned: – En skandale, rett og slett!

Så før Widerøe begynner å snakke om rutekutt og krav om bedre rammevilkår, kan de kanskje prøve å fly de rutene de har? Det er greit å feie for egen dør før man klager på andre.

Jeg opplevde selv kansellering denne uka på reise fra Alta til Vadsø. Her startet det med at Widerøe sendte en melding om forsinkelse på flyet kvelden i forveien, men påfølgende kansellering av «operasjonelle årsaker».

Til min store overraskelse så jeg da jeg kom til flyplassen at flyet rent faktisk gikk fra Alta til Kirkenes, riktignok forsinket, den neste morgenen.

At en eller annen grunn droppet flyet å gå innom Vadsø. Kanskje var det ikke nok passasjerer? Da var det bare å la være å fly innom. Men opererer seriøse aktører på en slik måte? For min del ble det i stedet tur Alta – Tromsø før Sørkjosen, Hammerfest, Mehamn, Berlevåg og så Vadsø. Det gikk mange flere timer på turen, og var ikke den ruta jeg hadde betalt for. Jeg kom også frem mye senere og møter måtte utsettes. Ikke noe stort problem, selvfølgelig, men irriterende.

Min kollega fra Lakselv som også skulle til Vadsø, fikk samme dag kanselleringsmelding. Årsak: crewmangel.

Så er det selvfølgelig mange som blir mye harderere rammet enn oss, folk som reiser med barn, på sene kvelder og syke og gamle. Det finnes uttallige eksempler, og mange rammes. Det viser imidlertid det som for meg virker å være mentaliteten i Widerøe for tida. Terskelen for å kansellere virker å være lav. Man dytter problemene over på passasjerene og evner ikke selv å ta det ansvaret man har tatt på seg gjennom avtalen med staten.

Det er ikke vi passasjerer som er ansvarlig for at Widerøe har nok crew og fly. Det er Widerøe selv. Og de får millioner for å fly rutene på kortbanenettet i Finnmark. Da bør de ta seg kraftig sammen og levere i henhold til det. Unnskyldningene om sykdom blant ansatte og dårlig vær, holder ikke mål for fem øre.

Det er bare ikke godt nok. Det er rett og slett ikke vårt problem, det er Widerøes, og det er de som må løse det. Da må de nesten kjøpe flere fly og ansette flere folk, dersom de ikke har tilstrekkelige mannskaper og materiell.

Den dagen Widerøe begynner å levere de tjenestene de skal, så kan det også være at folk får sympati for Widerøes synspunkter rundt statsbudsjettet. Før de gjør det, tror jeg folk blir mer provosert av slike uttalelser.

Widerøe-konsernet hadde i 2017 milliardinntekter og nesten 247 millioner kroner i driftsresultat. Jeg synes overhodet ikke synd på dem. Men passasjerene som får forkludret sine planer fordi Widerøes ikke leverer den tjenesten de får betalt for, de har jeg stor sympati for.

Det er en ting som gjelder for Widerøe nå, og det er å levere varene. Det bør ikke være en eneste kansellering i tiden fremover. Vi i Finnmark finner oss faktisk ikke i å være melkeku for et flyselskap som får fett betalt for å fly ruter her i fylket, som ikke leverer. Staten bør gripe inn med kraftige sanksjoner som virkelig svir på lommeboka til Widerøe.

Da blir det kanskje orden på sakene. Hvis ikke, så finnes det sikkert andre aktører som er villige til å gjøre jobben. Da må de få muligheten.