Gå til sidens hovedinnhold

Fra Finnmarks største offsettrykkeri til Nord-Norges største digitaltrykkeri!

Artikkelen er over 4 år gammel

Fagtrykk Idé as startet opp i 1983 med enkle små offset- maskiner i A3-format. Bedriften vokste raskt og flyttet inn i nye lokaler i Bossekop i 1987 og kjøpte da inn den største offsetmaskin i Finnmark.

I 2015 var imidlertid perioden med offsettrykk over og man dreide produksjonen over på digital print i Fagtrykk. Markedet endret seg og de store oppdragene ble trykket i Sør-Norge samtidig som opplagene på trykk gikk ned. Fagtrykk valgte da å satse mere på skilt- og dekorproduksjon samt digital print.

Størst kapasitet i Nord-Norge

I dag produseres det veldig mye på skilt/dekor-siden mens den digitale printsiden er bygget opp. Og med den siste digitale investeringen som er montert i Bossekop denne uka så er faktisk Fagtrykk Idé as den grafiske bedriften i Nord-Norge som har størst kapasitet på digital print med hele 230 sider i minuttet. For å finne noen med tilsvarende kapasistet så må man faktisk helt til Trondheim.

Paul Håkon Nilsen er nå daglig leder i Fagtrykk Idé as. Vi har spurt han om hvorfor det nå satses så sterkt på digital print og om det ikke heller ville ha vært naturlig å heller satse mere på nett?

Papir fortsatt uslåelig

– Mange lurer sikkert på det og her er det mange svar. For det første så er Kronstadposten en stor kunde hos oss. Og bare i trykk så vil avisen kreve en dags produksjon i uka. Videre så er det jo bare å se hva som havner i postkassen hjemme i disse dager og gjennom hele året. Disse kjedene tar vel ikke feil? Postkassene er jo full av reklame på papir og dersom dette ikke virket så fortsatte vel ikke de store kjedene å gi ut slikt? Spør Paul Håkon seg.

Og selvsagt ville de ikke gjort det. Budskap på papir er fortsatt en bestselger. Undersøkelser viser at 81% av oss har kjøpt en vare eller oppsøkt en butikk etter å ha lest om den på media trykket på papir. Og tallene for de som har handlet er hele 9,2% av de som har mottatt uadresert reklame. Tilsvarende for adressert reklame er 19,2%.

– Men markedsfører man seg bare på én måte vil det nok mest sannsynlig bare gå nedover. Det avgjørende vil nok være at man har et klart og tydelig budskap og at det blir presentert på en proffesjonell måte, avslutter daglig leder i Fagtrykk Idé as, Paul Håkon Nilsen.

Kommentarer til denne saken