UKESLUTT Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Erna Solberg dukket denne uka opp i Finnmark. Besøk på Sandfallet ungdomsskole, Polarbase, i Altaelva, og kos med hvithvalen Hvaldimir sto på programmet.
Dessverre ble det mye generelt pjatt fra statsministeren. Selv om lokalpolitikerne forsøkte å ta opp viktige saker, var det stort sett generelt svada som ble servert i retur fra Erna.
LES OGSÅ: Alf E ville ha Erna som matmor for Hvaldimir: – Sterk påminnelse om skapninger vi må passe på
LES OGSÅ: Tor Erland til Erna: – Det er én ting jeg må ta opp med deg
Ordfører i Alta, Monica Nielsen, tok opp behovet for ny E45 i Kløfta. Her responderte statsministeren med at det ikke var et sted i Norge der det er en vei som ønskes inn på nasjonal transportplan. God dag, mann økseskaft.
– Det er viktig å bygge landet og vi bygger mye. i deler av landet er det blitt bitte litt mer bompenger, men det er mye mindre del av det vi bygger som er bompengebelagt, kommenterte Erna, og kunne fortelle at «det er utfordringer innenfor rammene vi har. I den forbindelse rullerer vi, så da kommer det nye innspill fra kommuner og fylker».
Har du hørt sånt tøv.
Vi har selvfølgelig forståelse for at ikke ministeren kan legge penger på bordet der og da, men hun skylder uansett lokalsamfunnene her å fortelle hvilke prioriteringer man har gjort og hvorfor man ikke har tilgodesett Finnmark. Hun må kunne ha en forklaring, hva er viktigere? Det bør ikke komme som en overraskelse hvilke saker som opptar lokale politikere i Finnmark dersom man følger litt med, og det regner vi med at statsministeren gjør.
I Hammerfest ble Solberg møtt med spørsmål om RV94, og fikk også beskjed om behovet for flyplass. Heller ikke dette kan ha vært overraskende for Erna. Statsministeren ble spurt om finansieringen for RV94.
– Det er mange veier i Norge som er et statlig ansvar hvor det likevel er bompenger på fordi man ønsker å få bygd ut raskere enn man ellers ville fått det bygget og så har man en medfinansiering for å få inntekter. Det gjelder i hele resten av landet også. Det er bare spørsmål om hvor raskt man skal få i gang veiprosjekt. Bompenger bidrar til at vi får gjort enda litt mer. Er det ikke bompenger betyr det at det tar lengre tid, sa hun.
Hva betyr egentlig dette? Hvis det betyr noe i det hele tatt. Det gir i alle fall ingen svar på det folk her i Finnmark lurer på.
Vi kunne ønsket oss at når statsministeren tok turen, så hadde hun satt seg inn i lokale problemstillinger og hatt en viss kunnskap om viktige prosjekter for Finnmark, og kunne svare ut hvorfor Finnmark ikke tilgodesees i Nasjonal transportplan slik man hadde forventet. Hun burde svart på hvor pengene Frank Bakke-Jensen lovet til RV94 like før forrige valg befinner seg. Per nå står det ikke en eneste anleggsmaskin på den strekningen, noe hun helt sikkert så på kjøreturen fra Alta.
Vi kunne også ønske at Erna kunne forklart hvordan hun skal løse problemene med oppblomstring av kriminalitet som følge av manglende politi i distriktene, og om hun synes det er greit at ungdom må reise til Tromsø eller Bodø for å få kjørt opp til førerkort.
Når ingenting konkret kommer på bordet, så blir det ren valgkamp og frierferd, og det lar vi oss ikke lengre lure av her oppe. Vi har blitt lurt så mange gang før av søringer som kommer og lover gull og grønne skoger.
Så får man gi Erna litt kred også, det er jo tross alt et steg opp fra da hun sist var på besøk i 2016 og kommenterte Kystopprøret slik:
– Det var uansett for mange steder å levere. Man må se på at det ikke var lønnsomhet i den landbaserte industrien og at man derfor heller må samordne kvotene fra Nord-Norge.
Det er mulig Erna har kommet til at politikken hennes ikke er spesielt bra for fylket, og at det derfor er best å være minst mulig konkret, hva vet vi?
Uansett bør beskjeden til Solberg være klar: Om du bare har tenkt å komme med tåkeprat og skal kose med Hvaldimir så kan du bare bli igjen i Oslo neste gang.