Dette bildet er tatt på Norwegians fly mellom Alta og Oslo. Til Tromsø var det smekkfullt

Få reisende: På Norwegians morgenrute fra Alta til Oslo mandag denne uka var det god plass.

Få reisende: På Norwegians morgenrute fra Alta til Oslo mandag denne uka var det god plass.

Artikkelen er over 1 år gammel

Taper vi kampen?

DEL

Meninger (iFinnmark) UKESLUTT: Dette bildet er tatt på Norwegians formiddagsrute mellom Alta og Oslo mandag denne uka. Det er selvfølgelig tilfeldig at jeg fikk en seksseter for meg selv, men flyet var langt ifra fullt. Et kjapt anslag vil være mellom 50 og 60 prosent belegg.

På returen fra Oslo til Tromsø tirsdag ettermiddag var situasjonen en annen. Smekke fullt fly, og folk som snakket engelsk på andre kanter. Her var det åpenbart at det var Nordlys-turister som skulle til «Nordens Paris».

Direkterutene fra Alta og Kirkenes til Oslo er åpenbart ekstremt viktig både for næringslivet i Finnmark og for turismebedriftene. Men det er helt tydelig at de aller, aller fleste trekkes til Tromsø. Pågangen er enorm, og Finnmark klarer ikke å kapre sin andel. Vi klarer rett og slett ikke å få dem til oss.

Også mot Nord-Finland kommer vi til kort. Jet2, Flybe, Monarch Airlines, Thomas Cook Airlines og Thomson Airways flyr i vintersesongen til Kittilä fra en rekke destinasjoner i England. Finnair, British Airways og Lufthansa flyr også dit.

I Finnmark har vi blitt hengende etter. Vi klarer ikke å kommunisere hva vi kan tilby. Vi klarer ikke å levere spennende nok produkter. Det er veldig synd med tanke på hva vi faktisk har å tilby. Det ville og eksotiske, og opplevelser helt i verdensklasse.

Konkurransesituasjonen blir ikke bedre med at flytilbudet i Finnmark nå er under press. Norwegian har redusert på ruta mellom Alta og Oslo de senere år. Denne uka bekreftet Fly Viking at de legger ned sin morgenavgang mellom Hammerfest og Tromsø, noe som kan gi dyrere flybilletter i Hammerfest som har vært i Widerøes klør i mange år. Med konkurransen fra Giæver gikk også prisene betraktelig ned. Hvordan disse vil utvikle seg i tiden som kommer, blir spennende å se.

Når Giæver har flydd med nede i 5-6 passasjerer fra Hammerfest er det klart det ikke er bærekraftig. At Norwegian-flyene fra Alta ikke fylles opp selv med den ene daglige avgangen er også alarmerende med tanke på kommunikasjonen med Oslo.

Næringslivet har selvfølgelig en del reisevirksomhet, men kan ikke alene fylle opp flyene. Vi ser at næringsforeningene i både Alta og Hammerfest jobber hardt med å bedre kommunikasjonene. Men det må definitivt også gjøres en jobb opp mot reiselivsnæringen og opplevelsesbedriftene.

Det virker som at man ikke er gode nok til å sy sammen løsninger som trekker turistene til vårt fylke. Man er helt avhengig av å finne sammen i næringen og kunne tilby gode opplevelser til våre besøkende.

Det andre viktige punktet er markedsføring. Her tror vi ikke Finnmark har noe å tjene på å danne noe felles front med Tromsø. Tvert imot bør Finnmark fokusere på det som er spesielt med Finnmark, den ville og urørte naturen og de opplevelsene som er særegne hos oss. I en markedsføring av Nord-Norge vil Finnmark alltid komme til kort mot Tromsø.

Det finnes aktører som leverer helt unike opplevelser i Finnmark både innenfor mat, nordlysturisme og hundekjøring, for å nevne noe. Gjennom å tilby pakkeløsninger som er konkurransedyktige både på pris men ikke minst de fantastiske opplevelsene gjestene sitter igjen med, vil man ha et produkt som ingen andre kan konkurrere med. Men det avhenger at man klarer å finne sammen og ta opp kampen mot atskillig større aktører i Tromsø.

Lykkes man ikke med satsingen innenfor reiseliv, vil det trolig på sikt bli vanskelig å opprettholde et godt flytilbud med direktekommunikasjoner med Oslo. Konsekvensene og ringvirkningene av det vil være dramatiske. Det ene er at næringen som livnærer seg av turisme vil få det ekstremt tøft. Det vil også hotellene, og det blir vanskelig og enda dyrere for aktører næringslivet å kunne gjennomføre møter med beslutningstakere i Oslo.

Vi har allerede sett at flyprisene til Finnmark har skutt i været. Om for eksempel Norwegian skulle kaste kortene til Alta og Kirkenes vil man virkelig få merke omfanget.

Fly Vikings inntog på kortbanenettet har gitt utslag i lavere priser også til de øvrige destinasjonene i fylket hvor selskapet har ruter. Men når ikke Ola Giæver klarer å få lønnsomhet på Hammerfest, som har eksplosiv vekst i trafikk over lufthavna, er det vanskelig å se at han skal lykkes i for eksempel Vadsø.

For fylket og prisene her vil det definitivt være å foretrekke at Giæver klarer å stable på beina et levedyktig flyselskap. Ellers er man raskt tilbake på gammelt prisnivå. Og det kan enda bli mye verre.

Artikkeltags